Algemene voorwaarden
De overeenkomst
1. De algemene voorwaarden maken een onlosmakelijk onderdeel uit van de behandelingsovereenkomst(en) tussen de mondzorg verlenende zorgaanbieder (hierna: de zorgverlener), inclusief diens werknemers, en jou als patiënt (hierna te noemen de overeenkomst). Ze worden voor of bij het sluiten van de overeenkomst(en) aan jou of je wettelijk vertegenwoordiger(s) beschikbaar gesteld, zijn aanwezig in de wachtkamer en kunnen op verzoek worden toegestuurd.
Derden
2. De zorgverlener is bij de uitvoering van de overeenkomst gerechtigd derden in te schakelen. Hij zal bij de keuze van deze derden zorgvuldigheid betrachten en, indien redelijkerwijs mogelijk, tevoren overleg met jou plegen, met uitzondering van waarnemers en tandtechnici. De zorgverlener is voor gedragingen van deze derden niet aansprakelijk. De artikelen 7:404, 7:409 en 7:422 lid 1 BW zijn niet van toepassing.
Kosten en betaling
3. De zorgverlener berekent, tenzij anders aangegeven, de kosten van behandeling op basis van de door hem/haar gehanteerde standaardprijslijst, welke in de praktijk van de zorgverlener ter inzage ligt en op de website wordt gepubliceerd. Wijzigingen van de standaardprijslijst zijn voorbehouden. Indien een wijziging van de tarieven op de standaardprijslijst invloed heeft op de prijs van de overeengekomen behandeling, zal de zorgverlener jou voorafgaand aan de behandeling hierover schriftelijk en/of digitaal informeren.
4. Afspraken dienen, indien noodzakelijk wegens overmacht, uiterlijk 48 uur voor de behandeling te worden geannuleerd. Bij niet of niet tijdige annulering van de afspraak is de zorgverlener gerechtigd de gereserveerde tijd en/of de afgesproken behandeling in rekening te brengen wanneer er geen andere patiënten konden worden behandeld of andere gehonoreerde werkzaamheden konden worden verricht.
Behandeling en informatie
5. Voorafgaand aan elke uitgebreide en/of ingrijpende tandheelkundige behandeling die een bedrag van €250,- (zegge: tweehonderdvijftig euro) of meer aan kosten met zich brengt, ontvangt jij of je wettelijk vertegenwoordiger schriftelijk en/of digitaal een prijsopgave. Deze prijsopgave bevat een beschrijving van de prestaties die de zorgverlener zal uitvoeren, het per prestatie in rekening te brengen tarief, alsmede de materiaal- en techniekkosten. Indien het redelijkerwijs niet mogelijk is om vooraf een prijsopgave te verstrekken, is de zorgverlener niet verplicht tot het verstrekken van genoemde prijsopgave, mits de kosten van de behandeling voorafgaand aan de werkzaamheden met jou en/of je wettelijk vertegenwoordiger zijn besproken.
Bij wijziging van het behandelplan, onvoorziene complicaties tijdens de behandeling of overschrijding van de begroting, informeert de zorgverlener jou hierover schriftelijk. In het behandelplan worden, voor zover mogelijk, ook de te verwachten gevolgen en risico’s voor je gezondheid en andere behandelingsmethoden die in aanmerking komen, opgenomen.
Je bent verplicht om alle gegevens en bescheiden die de zorgverlener nodig heeft voor het uitvoeren van de overeenkomst tijdig en in de gewenste vorm ter beschikking te stellen. De extra kosten die ontstaan door vertraging van de uitvoering van de overeenkomst, voortvloeiend uit het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, komen voor jouw rekening. Jij staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de gegevens en bescheiden die aan de zorgverlener worden verstrekt.
De zorgverlener legt op verzoek van jou schriftelijk vast voor welke ingrepen van al dan niet ingrijpende aard jij toestemming hebt gegeven.
Reclames en klachten
6. Klachten over declaraties dienen binnen 14 dagen na de declaratiedatum bij de zorgverlener schriftelijk te worden ingediend, bij gebreke waarvan jij geacht wordt de factuur als juist te hebben geaccepteerd. Het indienen van een klacht over een declaratie schort de betalingstermijn en -verplichting niet op. Hetzelfde geldt voor klachten die ingediend worden bij de Klachtencommissie Tandheelkunde of een andere instantie.
Overschrijding betalingstermijn
7. Bij betalingsachterstand is de zorgverlener gerechtigd verdere behandeling op te schorten of te verlangen dat deze slechts tegen contante betaling wordt verricht.
Aansprakelijkheid
8. De aansprakelijkheid van de zorgverlener is beperkt tot het bedrag waarop de door de zorgverlener afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering in het voorkomend geval aanspraak geeft, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico van de zorgverlener onder de verzekering. Jij kunt deze polis desgewenst inzien op de praktijk van de zorgverlener.
Anamnese
9. Voorafgaand aan elke behandeling ben jij verplicht mee te werken aan een medische anamnese. Deze anamnese geeft de zorgverlener inzicht in je gezondheid en de risico’s die samenhangen met de behandeling. Zonder medewerking is de zorgverlener gerechtigd verdere behandeling op te schorten.